BDAR

Verslo psichologija šiandien: neaiškumas ir neapibrėžtumas – nauja realybė

Data

2020 04 16

Įvertinimas
0
Pshichologija_foto.jpg

Neapibrėžtumas – tai mūsų nauja realybė. Taip šį neramų laikotarpį apibūdina vienas autoritetingiausių verslo leidinių pasaulyje „Forbes“, prieš keletą metų Lietuvą tarp kitų penkių Europos valstybių įvardijęs kaip „startuolių rojų“. Akistatoje su COVID – 19 dažniau girdima, kaip ši situacija privers krūpčioti ekonomikos skales, bet ne ką mažiau svarbu aptarti, kaip tai paveiks verslininkų ir darbuotojų psichologinę savijautą?  

Žiniasklaidoje skelbiama informacija apie spėjamą verslų žlugimą, sudaromus paklausą prarasiančių profesijų sąrašus gali palaužti ir stipriausią psichologinį pasirengimą turinčius žmones. Tačiau, pasak personalo ugdymo trenerės, koučingo ir NLP meistrės, verslo psichologės Vegos Dikčienės, padidėjęs nerimas susijęs su šių dienų aktualijomis – natūralus ir neišvengiamas. Nerimas, įtampa ir net baimė, kuri atsiranda išgyvenat nemalonius ir netikėtus pokyčius, yra sveikos psichikos požymis. Tačiau susiduriama su nepažintu iššūkiu – kaip su tuo greičiau susitvarkyti, adaptuotis ir gyventi pakitusių sąlygų aplinkoje.

„Svarbu sau atsakyti, ar jau išbridome iš šoko, kai jautėme baimę ir nerimą, norėjome viską neigti ir negalėjome patikėti, kad kažkas įvyko ir vyksta toliau, kai slėpėme „galvą į smėlį“?, – tikina pašnekovė, pridurdama, kad trumpalaikės į sprendimus orientuotos konsultacijos įmonių vadovams ir darbuotojams šiomis dienomis yra būtinos ir gali padėti greičiau išsivaduoti iš baimės gniaužtų bei ieškoti racionalių sprendimų išsaugant verslą ar kuriant naujus verslus.

Anot V. Dikčienės, vis daugiau darbdavių kreipiasi į verslo psichologus prašydami pagalbos sprendžiant darbuotojų motyvacijos problemas, atsiradusias dirbant iš namų, neretai skundžiamasi, kad dalis darbuotojų sunkiai prisitaiko prie pakitusių darbo sąlygų: „Juk nesuklysime pasakę, kad karantinas mus užklupo netikėtai ir nepasirengus.“

Psichologės teigimu, situacijai, kai nuotolinis darbas taps dažniau taisykle nei išimtimi, neturėjome laiko pasirengti, todėl padariniai gali būti itin skaudūs: „Daliai darbuotojų tai sukėlė daugybę nepatogumų. Namuose dirbti ir kartu „susigroti“ su visais šeimos nariais – nelengva užduotis. Ši nepatirta kelionė sujaukė mūsų visų planus ir tai apėmė visas sferas – pradedant elementaria buitimi, baigiant išlikimo klausimais profesinėje srityje.“

V. Dikčienė sako, jog esminis patarimas, norintiems nepasimesti karantino laikotarpiu ir išlaikyti ramybę, yra būti nuosekliems, bendrauti ir stengtis suprasti tiek save, tiek kitus: „Itin neapibrėžtoje situacijoje veiksmų konkretumas ir nuoseklumas tampa kritiškai svarbus. Tik nuraminus protą atsiras išmintis, o ji yra geriausias patarėjas atsakant į klausimą „Kas toliau?“ Priimant sprendimus, tiek namuose, tiek darbe yra svarbu neužsisklęsti savyje ir nesijausti vienu šioje situacijoje. Bendravimas su artimaisiais, kolegomis, partneriais gali padėti greičiau rasti sprendimus, paskatinti kūrybiškumą ir nuraminti.“

Tarp stresą patiriančių verslų – ir Lietuvos startuoliai. Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūros (MITA) projekto „TechHub“ vadovės Gintarės Narakienės teigimu, norintiems išlikti – metas išbristi iš šoko ir imtis konkrečių veiksmų: „Tyrimų bendrovės „CB Insights“ duomenimis, didelė dalis startuolių pasaulyje (apie 42 proc.) žlunga dėl neaktualios rinkai idėjos. Jau praėjo santykinai nemažai laiko nuo karantino pradžios, todėl pats laikas imtis veiksmų ir savo veiklą pakreipti taip, kad ji būtų aktuali naujuoju laikotarpiu. Galbūt perkelti prekybą į virtualią erdvę? O galbūt pasitelkti resursus ir technologijas kovai su virusu ir jo pasekmėmis ar imtis kitų priemonių, kad startuolio aktualumas šiandien išliktų?“

„Šiuo metu MITA daug pastangų skiria verslo ir startuolių pagalbai, inicijuodama tokius konkursus kaip „Life-saving innovations: stop Covid-19“ ar GovTech laboratorijos iššūkių serija, sudaryma sąlygas geriausiems MTEP projektams gauti iki 100 proc. finansavimą pagal ES priemonę „Inostartas“. Ne mažiau aktualu, kad ir ikiprekybinius pirkimus vykdančios valstybinės institucijos siektų prisidėti prie pandemijos sukeltų iššūkių, siūlydamos verslui ir mokslui kurti inovatyvius sprendimus kiek įmanoma įtraukdamos ir startuolius“, – sako l.e.p. MITA direktorius Gintas Kimtys.

Verslams, susiduriantiems su sunkumais karantino laikotarpiu, ieškantiems naujų galimybių ir norintiems įsidiegti inovacijas, taip pat siūloma ieškoti paramos verslui ekspertų pagalbos. Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūros (MITA) projekto „TechHub“ ekspertai pasirengę nemokamai patarti strategijos, finansavimo, paraiškų rengimo ir kitais aktualiais klausimais, siekiant verslo procesų optimizavimo ir efektyvumo.

Apie TechHub

TechHub – tai Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūros (MITA) įgyvendinamas projektas, skirtas ankstyvos stadijos inovatyvių verslo idėjų kūrimui, intensyviam startuolių augimui bei verslumo ekosistemos tvariai plėtrai vystyti. Projekto tikslas – paskatinti tyrėjus, mokslininkus, studentus ir verslo atstovus vystyti inovatyvias verslo idėjas, suteikti jų komandoms įvairiapusę inovacijų ir verslo paramos pagalbą ir sudaryti galimybes intensyviam aukštos pridėtinės vertės žiniomis grįsto verslo segmento augimui Lietuvos ekonomikoje.  Kviečiame visas su projektu susijusias naujienas sekti Facebook, Instagram ir LinkedIn platformose, taip pat TechHub.vu.lt bei mita.lrv.lt svetainėje. Projektas finansuojamas Europos regioninio plėtros fondo lėšomis.

Projekto kontaktai:

  • Projekto vadovė Gintarė Narakienė, +370 610 39339, gintare.narakiene@mita.lt
  • Inovacijų ekspertas Martynas Survilas, +370 604 76925, martynas.survilas@mita.lt
  • Inovacijų ekspertė Lijana Kanarskienė, +370 650 59831, lijana.kanarskiene@mita.lt
  • Komunikacijos specialistė Milda Vilčinskaitė, +370 679 90633, milda.vilcinskaite@mita.lt